Jak vydělat na internetu ?

Internet je neuvěřitelně mocným médiem, který dokáže oslovit téměř celou populaci. Kromě několika procent zapřísáhlých odpůrců všeho nového tak dává neuvěřitelné možnosti jak oslovit desetitisíce lidí. S tím samozřejmě přichází i možnost vydělat na tom nějaké ty finanční prostředky. Způsobů jak to provést je celá řada a stejně jako v ostatních odvětvích platí to, že každému z nás vyhovuje něco jiného a také umí využít jiných svých schopností. Proto je velmi těžké napsat že nejlépe funguje to, nebo ono, zkrátka záleží na tom, který způsob výdělku umíte lépe použít.

Výdělečný web

Základem bude pravděpodobně webová stránka s alespoň nějakou návštěvností. Vydělávat lze sice i bez vlastní stránky (například s pomocí emailu, nebo spamováním ve fórech s použitím affil odkazů), ale já bych rád napsal o něčem serióznějším. Čím kvalitnější stránku budete mít, nebo budete budovat, tím větší šance na úspěch. Ideální je samozřejmě základna uživatelů, která se přímo zajímá o téma stránky, protože náhodní kolemjdoucí ve většině případů stejně zmizí a žádná koruna z nich nekápne. Pokud to se stránkou myslíte vážně, není dvakrát rozumné budovat ji na doménách třetího řádku a různých službách zdarma. Česká doména se včetně hostingu nechá pořídit za cenu okolo tří stovek ročně a pokud budete do budoucna potřebovat lepší parametry, nechá se vždycky přesunout, nebo hosting navýšit. Pokud nemáte 300 korun do začátku tak by asi bylo lepší do žádného podnikání se nepouštět. Samozřejmě je možné využít i ostatní národní domény a s tím já již neexperimentuji. Svého času jsem koupil několik domén EU a bohužel se mi je nedaří držet na seznamu na rozumné pozici. Slibně rozjetý vydělávající projekt najednou vypadnul z jejich fulltextu, u cz domén se mi takové věci nestávají.

Téma stránek

Já osobně začínám vždy tím, že vyberu konkrétní téma, nebo obor, které se má stránka věnovat. Podle toho je jasné, jakou doménu mám hledat a také lze odhadnou jak rozsáhlý web bude. S tím také souvisí také volba vhodného hostingu a systému, na kterém bude web postaven. Pokud se jedná o web který bude mít pouze několik podstránek, pak nejraději volím použití html šablony, kterých je k dispozici spoustu. Díky tomu jsou nároky na hosting naprosto minimální a takové weby mám na serveru od savana.cz . Tam se jich vejdou stovky 🙂 . U rozsáhlejších stránek je nejjednodušší variantou zvolit některý z dostupných CMS systémů. Pokud chcete provozovat blog pak je asi nejvhodnějším řešením oblíbený WordPress a to hlavně kvůli tomu že je v české lokalizaci a k dispozici je nepřeberné množství šablon a pluginů zdarma, případně za rozumný peníz. Je ale potřeba věnovat pozornost včasné aktualizaci systému a alespoň základnímu zabezpečení, je totiž častým terčem napadení.

Na některá projekty používám Joomlu, která se dá také velmi rychle pochopit, mnoho kolegů používá i Drupal a další podobné systémy. Každému může sednout něco jiného.

U rozsáhlejších projektů je potřeba správně navrhnou kategorie, aby se příchozí návštěvník okamžitě zorientoval a našel to co potřebuje, protože jinak velmi pravděpodobně odejde ke konkurenci a pro vás tak bude zcela bezcenným.

Poté je samozřejmě naplnit a dále doplňovat web obsahem, nejlépe originálním obsahem a to tak, aby text návštěvníka webu dokázal zaujmout. Ideální je také použít obrázky, které mohou upoutat pozornost i těch méně všímavých. Nejlepší je samozřejmě použít vlastní fotografie, pokud se o něco zajímám a něčemu se chci věnovat, nebývá obvykle problém si vlastní snímky pořídit. Další možností je obrázky zakoupit v některé fotobance. V každém oboru se dají nalézt snímky zdarma (například na www.freeimages.com, kde stačí pouze pouze registrace a máte velmi pěkné fotografie zdarma) a pokud nevyberete, je možné snímky zakoupit, mnohdy za velmi příjemnou cenu. Od jisté doby už nepoužívám pouhé vyhledávání obrázků od google, protože jsem se osobně přesvědčil o tom, že mnohdy vyjedou v jakémkoliv režimu i fotografie, které rozhodně nelze použít zdarma.

Web je tedy naplněný a je potřeba jej ukázat světu. Vytvořím tedy sitemap, který odešlu googlu prostřednictvím webmaster tools a s pomocí souboru robots.txt informuji o mapě stránky i seznam. U něj navíc používám ruční přidání každé nové podstránky, kterou budu přidávat, většinou to funguje dobře. Zajímavé články navíc hodím na sociální sítě, facebook a +google. Pro návštěvnost jsou velmi důležité zpětné odkazy, které se dají získat různým způsobem, ale to by bylo na samostatný článek.

Pro monetizaci webu je také velmi důležité sledování statistik stránky. Nemá smysl experimentovat s rozložením reklamních prvků a měnit je v případech kdy stránka nemá žádnou nebo minimální návštěvnost. Nejvíc používám analytics od google, někdy také nahlédnu do statistik které mi nabízí poskytovatel hostingu. Dříve jsem dost používat i Toplist, ale několikrát se mi stalo že mi jeho počítadlo neúměrně zpomalilo stránku, možná že i mojí chybou (možná jsem kód vložil na nevhodné místo).  Jakmile se návštěvnost stránky začíná zvyšovat je ten správný čas vložit některý z „reklamních“ prvků a vydělat nějaké ty money.

Ještě se mi nestalo, že by na daném webu zůstal reklamní prvek, pro který jsem původně stránku budoval. Každá z nich nabízí více způsobů monetizace a tak je nejlepší každý u nich vyzkoušet. Samozřejmě je potřeba brát ohledy také na sezónu a podobně. Pokud máte web zaměřený na dovolenou, nelze dělat závěry po „neúspěšném“ listopadu a podobně. Naopak je potřeba konverze sledovat v květnu, červnu a červenci, kdy je návštěvnost obvykle nejvyšší. Rozhodně nedejte na závěry různých diskuzí, nic Vám to neudělá vyzkoušet si nejlepší systém sám.

Způsoby monetizace webu

Způsobů monetizace webu je mnoho, já budu psát pouze o těch, které sám využívám.

1) Sklik, Adsense

Tyto dva systémy, které pochází s dílny dvou největších hráčů v oblasti internetového vyhledávání. Nabízí několik reklamních formátů (rozměrů), ve kterých se na Vašem webu zobrazují textové nebo grafické reklamy partnerů obou systémů. Platba je za proklik inzerátu a částka závisí na více faktorech, hlavně závisí na ceně, kterou platí inzerent danému systému. Téma inzerátů, které se zobrazují na Vašich stránkách závisí hlavně na tom, co v poslední době návštevník vašich stránek vyhledával, ukazují se mu tedy nabídky atraktivní hlavně pro něj. Pokud potřebujete vyloučit některé inzeráty, například konkurenční tak lze nastavit které stránky si nepřejete inzerovat. Weby procházejí schvalováním, kterému málokdo rozumí. Sklik je v tomto ohledu benevolentnější, i když se mi už stalo že mi byl zamítnut web, který velice solidní a podle mě kvalitní a naopak mi byla schválená hrozná haluz 🙂 . U Adsense je potřeba být obezřetnější, rozhodně se nepokoušet nasazovat na weby s nevhodným obsahem, nebo používat jakékoliv pochybné metody pro zvýšení návštěvnosti. Já sám jsem dostal blokaci účtu za použití autosurfu. A taková blokace je konečná, odvolání nepomůže a se stejným IČem si v tomto systému už neškrtnete.

Výhodou těchto systémů je poměrně univerzální použití, automatické cílení reklam s ohledem na předchozí vyhledávání návštěvníka. Hodí se hlavně pro stránky s vysokou návštěvností a není úplně důležité, jestli jsou návštěvníci náhodní, nebo dobře zacílení k vašemu tématu.

Nevýhodou je poměrně nízká cena za jeden proklik a u systému adsense také nutnost být osobou identifikovanou k dani.

2) Heureka

Heureka poskytuje dost zajímavý affiliate program, který má jednu nespornou výhodu. Reklamy (respektive spíše řečeno produkty v reklamních plochách) lze velmi přesně zacílit podle konkrétní stránky. Stačí je pouze specifikovat ve vyhledávání tohoto srovnávače a poté je vložit prostřednictvím definovaných formátů na své stránky. Definovat tak lze nejenom konkrétní produkt, ale i i třeba zlevněné produkty v kategorii (například mobilní telefony), nebo cenové rozpětí zobrazovaných produktů. Návštěvník který klikne na produkt se dostává na produktovou stránku na heurece a vy dostanete zaplaceno za odchod návštěvníka do konkrétního eshopu (pokud odejde do více eshopů, dostáváte platbu za každý z nich). V některých kategoriích jsou platby skutečně velmi solidní, v těch málo konkurenčních to naopak může být poměrně málo. Heureka affil se hodí především na weby na které chodí dobře zacílené publikum a návštěvnost pak nemusí být ani moc vysoká. Ideální je například do recenzí konkrétních produktů.

Výhodou je především možnost zacílení na konkrétní produkty, drobnou nevýhodou je mírně zastaralý design reklamních prvků a jejich ne úplně dokonalé směřování k prokliku návštěvníka (pouze můj osobní názor).

3) Affiliate

Affiliate je systém, při kterém dostáváte provizi za uskutečněný prodej, případně lead uskutečněný na stránkách partnera. Finančně se může zdát nejvýhodnější a pokud se dělá pořádně tak i nejvýhodnější je. Provize při prodeji produktů je obvykle stanovená v procentech (v případě klasických eshopů), případně částkou za konkrétní balení (například u potravinových doplňků). Někteří partneři nabízí provizní spolupráci přímo (např. sportobchod), jiní prostřednictvím affiliate sítí. Já osobně využívám především Affiliateclub (výborná podpora) a Espoluprace. Známé jsou hlavně různé kampaně na finanční produkty, pojištění a výše zmíněné potravinové doplňky. Affiliate se hodí podle mě spíše pro zkušenější uživatele, kteří jsou schopni návštěvníka nekompromisně nasměrovat ke konverzi.

Za zmínku také stojí možnost prodeje zpětných odkazů (backlinků), případně prodej článků umístěných na Vašem webu. V tomto ohledu nemám mnoho zkušeností, proto raději nebudu rozvádět.